PregĂ„Ć’tirea spiritualĂ„Ć’ pentruĂ‚Â sĂ„Ć’rbĂ„Ć’toarea PaÅŸtelui Ă®ncepe din ultima sĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢nĂ„Ć’ a CĂ¢ÅŸlegilor de iarnĂ„Ć’, numitĂ„Ć’ de popor ÅŸi SĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢na AlbĂ„Ć’. ĂĹ˝n acest interval de timp nu se mĂ„Ć’nĂ¢ncĂ„Ć’ carne, este permis a se consuma ouĂ„Ć’, lapte ÅŸi produse obĂ…ÂŁinute din lapte dar nu se fac nunĂ…ÂŁi sau alte petreceri cu muzica.
SĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢na AlbĂ„Ć’ se terminĂ„Ć’ cu DuminicĂ„Ć’ LĂ„Ć’satului de Sec care, cĂ¢ndva, era o adevĂ„Ć’ratĂ„Ć’ sĂ„Ć’rbĂ„Ć’toare familialĂ„Ć’ ÅŸi chiar comunitara, Ă®ncĂ„Ć’ din preziua acestei duminici, femeile pregĂ„Ć’teau bucate pentru masa nocturnĂ„Ć’ la care participau toĂ…ÂŁi membrii familiei ÅŸi invitaĂ…ÂŁii acesteia: vecini, rude, prieteni. Petrecerea nocturnĂ„Ć’ purta numele de LĂ„Ć’satul Secului ÅŸi continuĂ„Ć’ pĂ¢nĂ„Ć’ cĂ„Ć’tre miezul nopĂ…ÂŁii, moment Ă®n care fiecare mesean mĂ¢nca Ă®n mod ritualic cĂ¢te un ou zicĂ¢nd: „ouÅŸor, ouÅŸor, sĂ„Ć’-mi fie postul mai uÅŸor”.
ĂĹ˝n Duminica LĂ„Ć’satului de Sec feĂ…ÂŁele ÅŸi flĂ„Ć’cĂ„Ć’ii rĂ„Ć’maÅŸi necĂ„Ć’sĂ„Ć’toriĂ…ÂŁi Ă®n cĂ¢ÅŸlegile de iarnĂ„Ć’ erau luaĂ…ÂŁi Ă®n derĂ¢dere Ă®n cadrul unui obicei numit strigĂ„Ć’rile de peste sat. FlĂ„Ć’cĂ„Ć’ii se adunau Ă®n cete, se urcau pe Ă®nĂ„Ć’lĂ…ÂŁimile satului de unde slobozeau roti mari din paie aprinse ÅŸi-i satirizau, prin strigĂ„Ć’turi sub formĂ„Ć’ de dialog, pe cei rĂ„Ć’maÅŸi necĂ„Ć’sĂ„Ć’toriĂ…ÂŁi.
Prima zi de dupĂ„Ć’ LĂ„Ć’satul Secului se numea Lunea curatĂ„Ć’, zi Ă®n care femeile nu lucrau nimic Ă®n afarĂ„Ć’ de spĂ„Ć’latul ritual al vaselor pe care, mai apoi, le urcau Ă®n podul caselor. Tot Ă®n aceastĂ„Ć’ zi, dupĂ„Ć’ petrecerea bahica nocturnĂ„Ć’, unul dintre membrii familiei se sculĂ„Ć’ mai de dimineaĂ…ÂŁĂ„Ć’, lua fata de masĂ„Ć’ cu firimiturile rĂ„Ć’mase de la ospĂ„Ć’Ă…ÂŁ, ieÅŸea cu ea afarĂ„Ć’ ÅŸi aruncĂ„Ć’ resturile de mĂ¢ncare pĂ„Ć’sĂ„Ć’rilor din curte zicĂ¢nd: „VeniĂ…ÂŁi pĂ„Ć’sĂ„Ć’ri sĂ„Ć’ vĂ„Ć’ dau ÅŸi vouĂ„Ć’ din bucĂ„Ć’Ă…ÂŁele mele cu care prind postul, dar ÅŸi voi sĂ„Ć’ prindeĂ…ÂŁi post de la bucĂ„Ć’Ă…ÂŁele de varĂ„Ć’”. Acest ritual avea scop profilactic ÅŸi apotropaic, de apĂ„Ć’rare a viitoarelor recolte de atacul pĂ„Ć’sĂ„Ć’rilor.
MarĂ…ÂŁea din prima sĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢nĂ„Ć’ a Postului Mare era numitĂ„Ć’ ÅŸi MarĂ…ÂŁea strĂ¢mbĂ„Ć’ sau Spolocania. ĂĹ˝n aceastĂ„Ć’ zi femeile luau furca de tors ÅŸi mergeau la crĂ¢ÅŸmĂ„Ć’ satului pentru a se „clĂ„Ć’ti” cu Ă…ÂŁuicĂ„Ć’ de mĂ¢ncarea de frupt (de dulce). Aici, ele beau rachiu fiert cu piper Ă®n credinĂ…ÂŁa cĂ„Ć’ le va creÅŸte cĂ¢nepa mare, iar pentru a fi sigure de aceastĂ„Ć’ reuÅŸitĂ„Ć’ aruncau cu paharul de bĂ„Ć’uturĂ„Ć’ Ă®n tavan zicĂ¢nd: „atĂ¢ta sĂ„Ć’ creascĂ„Ć’ cĂ¢nepa Ă®n vara”.
ĂĹ˝n aceastĂ„Ć’ zi se mĂ¢nca doar pĂ¢ine nedospita ÅŸi se bea moare de varzĂ„Ć’ acrĂ„Ć’.
ĂĹ˝n prima sĂ¢mbĂ„Ć’tĂ„Ć’ din Postul Mare se sĂ„Ć’rbĂ„Ć’torea Ziua lui San – Toader, sfĂ¢nt care a fost canonizat de cĂ„Ć’tre biserica ortodoxĂ„Ć’ datoritĂ„Ć’ faptelor sale dar pe care tradiĂ…ÂŁia popularĂ„Ć’ Ă®l Ă…ÂŁine de teamĂ„Ć’ pedepselor aplicate tuturor celor care nu-l respectau. San – Toader ÅŸi caii ce-l Ă®nsoĂ…ÂŁeau rupeau, conform tradiĂ…ÂŁiei, lanĂ…ÂŁul lui Sunt – Ion pentru a lĂ„Ć’sa drum liber anotimpului cĂ„Ć’lduros. Ei pĂ„Ć’zeau Soarele pentru a evita fugĂ„Ć’ acestuia cĂ„Ć’tre miaza – noapte ÅŸi pentru a salva, astfel, omenirea de la noaptea,veÅŸnicĂ„Ć’.
Cailor lui San-Toader le erau consacrate de la cinci pĂ¢nĂ„Ć’ la douĂ„Ć’sprezece zile, Ă®ncepĂ¢nd cu Lunea CuratĂ„Ć’, SĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢na AlbĂ„Ć’ fiind cunoscutĂ„Ć’ ÅŸi sub numele de SĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢na Cailor lui San – Toader. Conform credinĂ…ÂŁei populare, caii lui San -Toader sunt fiinĂ…ÂŁe mitice hipomorfe, cu aspect de flĂ„Ć’cĂ„Ć’i dar care au coada, ascunsĂ„Ć’ Ă®n iĂ…ÂŁari, ÅŸi copite, ascunse Ă®n opinci. Ei Ă®ntroneazĂ„Ć’ ordinea la Ă®nceputul Postului Mare, Ă®nchizĂ¢nd ÅŸezĂ„Ć’torile ÅŸi petrecerile. ĂĹ˝n nopĂ…ÂŁile Cailor lui San – Toader, fetele nu mergeau la ÅŸezĂ„Ć’tori, se Ă®nchideau Ă®n case ÅŸi rĂ„Ć’sturnau cu gura Ă®n jos toate vasele pentru a Ă®mpiedica aceste spirite nĂ„Ć’prasnice sĂ„Ć’ se ascundĂ„Ć’ Ă®n ele.
Cel mai important, dar ÅŸi cel mai temut, dintre cĂ„Ć’i este San – Toaderul cel Ă…Ĺľchiop sau San – Toaderul cel Mare celebrat Ă®n sĂ¢mbĂ„Ć’ta SĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢nii Albe.
ĂĹ˝n sĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢na numitĂ„Ć’ a CĂ„Ć’ilor lui San – Toader, femeile nu urzeau,”pentru a nu li se Ă®ncurcĂ„Ć’ firele”, ÅŸi nu torceau, cĂ„Ć’ „sĂ„Ć’ nu te calce caii”.
ĂĹ˝n sĂ¢mbĂ„Ć’ta lui Toader, Ă®nainte de rĂ„Ć’sĂ„Ć’ritul soarelui, fetele se duceau Ă®n pĂ„Ć’dure, Ă®n locuri curate, „unde nu ajung gĂ„Ć’inile ÅŸi nu se aud cĂ¢inii”, ÅŸi cĂ„Ć’utau rĂ„Ć’dĂ„Ć’cini de iarbĂ„Ć’ mare sau popĂ¢lnic. CĂ¢nd sĂ„Ć’pau aceste plante, Ă®n locul de unde luau rĂ„Ć’dĂ„Ć’cinile puneau sare, fainĂ„Ć’ sau alte produse. ĂĹ˝ntoarse acasĂ„Ć’, fetele fierbeau aceste rĂ„Ć’dĂ„Ć’cini iar cu leÅŸia rezultatĂ„Ć’ se spĂ„Ć’lau pe cap Ă®n credinĂ…ÂŁa cĂ„Ć’ le va creÅŸte pĂ„Ć’rul mare ÅŸi frumos. DupĂ„Ć’ spĂ„Ć’larea capului, Ă®n timp ce se pieptĂ„Ć’nau, fiecare zicea: „Toadere, San – Toadere,/Da cosita fetelor cĂ¢t coada iepelor/Ă…Ĺľi chica pruncilor cĂ¢t coama cailor”.
Tot Ă®n dimineaĂ…ÂŁa SĂ¢mbetei lui San – Toader, se mai obiÅŸnuia cĂ„Ć’ fetele sĂ„Ć’ adune din ieslea cailor strohul de fĂ¢n, Ă®l fierbeau Ă®n vase curate ÅŸi se spĂ„Ć’lau cu fiertura astfel obĂ…ÂŁinutĂ„Ć’ pe cap, Ă®n credinĂ…ÂŁa cĂ„Ć’ vor avea pĂ„Ć’rul frumos ÅŸi bogat ÅŸi vor fi plĂ„Ć’cute flĂ„Ć’cĂ„Ć’ilor.
Un alt obicei din aceastĂ„Ć’ zi, pĂ„Ć’strat pĂ¢nĂ„Ć’ tĂ¢rziu Ă®n Bucovina, era acela al tunderii coamei la viĂ…ÂŁei ÅŸi mĂ¢nji ÅŸi al cozilor la iepe (acĂ…ÂŁiune cunoscutĂ„Ć’ sub numele de costrujire), pĂ„Ć’rul rezultat fiind pus Ă®n muÅŸuroaiele de furnici pentru cĂ„Ć’ „animalele din gospodĂ„Ć’rie sĂ„Ć’ se Ă®nmulĂ…ÂŁeascĂ„Ć’ precum furnicile”.
ĂĹ˝n sĂ¢mbĂ„Ć’tĂ„Ć’ de San – Toader se fĂ„Ć’cea coliva de grĂ¢u (Coliva lui San – Toader) care se ducea la biserica unde se sfinĂ…ÂŁea ÅŸi se Ă®mpĂ„Ć’rĂ…ÂŁea copiilor sau oamenilor sĂ„Ć’raci. Din aceastĂ„Ć’ sĂ¢mbĂ„Ć’tĂ„Ć’ Ă®ncepeau slujbele speciale pentru morĂ…ÂŁi, slujbe ce aveau loc Ă®n fiecare sĂ¢mbĂ„Ć’tĂ„Ć’ din Postul Mare ÅŸi se terminau Ă®n Joia Mare.
ĂĹ˝n SĂ¢mbĂ„Ć’ta lui San – Toader se desfăşura, astfel, un scenariu complex de Ă®nnoire simbolicĂ„Ć’ a timpului calendaristic, celebrat altĂ„Ć’ datĂ„Ć’, mai ales Ă®n mediile pastorale, la Ă®nceput de primĂ„Ć’varĂ„Ć’.
Din marĂ…ÂŁea de dupĂ„Ć’ LĂ„Ć’satul Secului Ă®ncepe Postul Mare propriu-zis, ce dureazĂ„Ć’ ÅŸapte sĂ„Ć’ptĂ„Ć’mĂ¢ni, etapa calendaristica Ă®n care nu se consuma carne, lapte, brĂ¢nzĂ„Ć’ ÅŸi ouĂ„Ć’, alimentaĂ…ÂŁia bazĂ¢ndu-se integral pe produsele vegetale. ĂĹ˝n aceastĂ„Ć’ perioadĂ„Ć’ Ă®n gospodĂ„Ć’riile tradiĂ…ÂŁionale se desfăşura o intensĂ„Ć’ activitate Ă®n domeniul industriei textile casnice. Se torcea de zor, se Ă…ÂŁesea iar femeile tinere ÅŸi fetele Ă®ÅŸi coseau, pe ascuns, frumoasele cĂ„Ć’măşi cu care se Ă®mbrĂ„Ć’cau Ă®n ziua de PaÅŸti.
Mijlocul Postului Mare este marcat prin ziua numită Miezul Păresimilor. Local, în Bucovina, denumirea acestei sărbători a încetat să mai exprime împărÅ£irea Postului în părÅ£i egale, devenind Miezul PăreÅ£ilor în sensul de pereÅ£i despărÅ£itori.
AceastĂ„Ć’ sĂ„Ć’rbĂ„Ć’toare cade Ă®ntotdeauna Ă®ntr-o zi de miercuri. Ziua oferea, altĂ„Ć’ datĂ„Ć’, gospodinelor prilejul de a numĂ„Ć’ra ouĂ„Ć’le strĂ¢nse pĂ¢nĂ„Ć’ atunci ÅŸi de a evalua numĂ„Ć’rul de ouĂ„Ć’ de care aveau nevoie pentru bunĂ„Ć’ pregĂ„Ć’tire. a SĂ„Ć’rbĂ„Ć’torii Pascale De asemenea, femeile socoteau acum cĂ¢t s-a tors din cantitatea totalĂ„Ć’ de cĂ¢nepa, apreciind data aproximativĂ„Ć’ cĂ¢nd urma sĂ„Ć’ se termine operaĂ…ÂŁia, Ă®ntrucĂ¢t era obligatoriu cĂ„Ć’ aceastĂ„Ć’ activitate sĂ„Ć’ se Ă®ncheie pĂ¢nĂ„Ć’ la Joia Mare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *
Salvează-mi numele, emailul și site-ul web în acest navigator pentru data viitoare când o să comentez.
Δ
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
Copyright © InfoPress.Tv 2010 - 2023. Toate drepturile rezervate autorului.